OK Øst ønsker alle veteraner velkommen til Eksismoa på Bjørkelangen 4.juni 2026
Artikkel ved Jan-Ove Bråthen.
Løpet går i et «krem terreng» på Eksismoa i skogsterreng, god løpbarhet på flott furumoer med noe stier.
Litt historie om Eksismoa for oss veteraner:
- Eksismoa/Eidsverket var arena for Nordisk Landskamp i orientering for damer i 1957, der dere nå får prøve seg i samme terreng, 69 år etter.
- Eksismoa på Bjørkelangen har dype historiske røtter, alle gropene dere ser på kartet er fangstgroper og er et av Nord-Europas største og tetteste registrerte systemer av historiske fangstgroper.
- Gropene ble i hovedsak brukt til jakt på elg. De var ofte organisert i lange systemer med ledegjerder som tvang dyrene i fellen.
- Eksismoa har også fungerte det som eksersisplass for militæret (1600- til 1700-tallet) i forbindelse med Eid skanse i Aurskog-Høland.
Parkering på arenaen til NMK Aurskog-Høland der det også tilbys salg av vafler, kaffe og mineralvann.
Velkommen
